سمفونی مفاهیم در معماری- بازار
سمفونی مفاهیم در معماری- بازار
در شهرهای ایرانی، بازار به عنوان یکی از مهمترین فضاهای شهری، همواره قسمتی از شاهرگ حیاتی شهر به حساب می آمده است. بازار ایرانی با تنوع عملکردی و محوریت فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، تجربه های زیادی را در خود پنهان دارد. در مبحث "جایگاه بازار در معماری ایرانی" در مورد چگونگی معماری بازار و همچنین اصول مهم در طراحی بازار ایرانی صحبت کردیم. در مورد ویژگی های بازارها در مناطق مختلف آب و هوایی ایران توضیحاتی ارائه دادیم. در مبحث پیش رو، در مورد بازار به عنوان یکی دیگر از سمفونی های مفاهیم در معماری ایرانی پس از "سمفونی مفاهیم در معماری- باغ ایرانی " صحبت خواهیم کرد. تا انتها با ما همراه باشید. آجر لفتون اصفهان
آدرس مرکز فروش کارخانه آجر وسفال: اتوبان معلم( اصفهان - شاهین شهر) بعد از پل هوایی گز به سمت اصفهان اولین فرعی
مدیرعامل: 09133128506 -09140326803(آقای نیرومند)
تماس جهت هماهنگی: 09925431742 ( خانم باقری )
تلفن کارخانه : 03145711350
سفال فوم دار اصفهان
در معماری سنتی ایرانی، بازار از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. بازارها در حقیقت قلب تپنده شهر به شمار می روند. در بازار افراد برای خرید و فروش کالا و اجناس خود با یکدیگر تعامل داشتند. همه قسمت های بازار به صورت سیستماتیک و در ارتباط با یکدیگر به صورت زنجیروار طراحی شده بودند تا افراد بتوانند تعاملات اجتماعی مطلوب و موثری را در آن داشته باشند. بازار به عنوان یک فضای منحصر به فرد شهری، نقش مهمی در شکل گیری اعتماد اجتماعی و افزایش سرزندگی و حس تعلق به جامعه ایفا می کرده است. بازارها جایگاه ویژه ای در بین مردم داشته و کاسب های بازار به نوعی مورد اعتماد افراد جامعه نیز بوده اند. بسیاری از بازارهای قدیمی ایران از ترکیب آجر و گچ و آهک ساخته شده اند و ستون هایی از جنس سنگ تراشیده، این بناها را به بناهای مستحکمی تبدیل کرده است. به همین دلیل بسیاری از آنها امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرند و قابل استفاده هستند. همچنین بازارهای قدیمی یک واحد پویای فضایی اقتصادی و اجتماعی تکامل پذیر را تشکیل می دهند.
در کالبد بازار، فضاهای متنوع و گوناگونی حضور داشتند و هر صنف در محل ویژه ای به نام راسته فعالیت می کرد. راسته که دالان سرپوشیده ای متشکل از حجره ها، قیصریه ها، سراها و تیمچه های متععد بود و استخوان بندی بازار را تشکیل می داد. حجره و تیمچه و راسته محل حضور نیروی اقتصادی بوده و از طرف دیگر، با حضور عناصری مانند گرمابه، مسجد و مدرسه، بستر برای حضور گروه های اجتماعی فراهم بوده است.
فروش سفال اصفهان
خصوصیات مهم بازارهای سنتی ایرانی
پیوستگی بافت: در بازارهای سنتی ایران نوعی یکپارچگی در کل مسیر بازار به چشم می خورد. همه مغازه ها و حجره ها شبیه به هم هستند. برای ساخت آن ها از یک نوع متریال استفاده شده و تزیینات یکسانی دارند.
ترکیب و انسجام ساختاری متعادل عناصر: عناصر به کار رفته در ساخت بازارهای قدیمی ایرانی، دارای تعادل خاصی هستند که به زیبایی و آرامش فضای بازار کمک شایانی می کند. استفاده از متریالهای بومی و هماهنگ با یکدیگر موجب نوعی تعادل و هارمونی در ساختار کلی بازار می شده است.
تناسب ابعاد فضاها با کارکرد آنها: در بازاهای قدیمی معمولا مغازه ها برای کارکردهای مشابه در نزدیکی هم قرار داشتند. مثلا یک بازار و یا قسمتی از بازار مخصوص پارچه فروشان بود. قسمتی دیگر مخصوص طلا فروشان یا مسگران و.... به تناسب نوع کاربری اندازه هر کدام از مغازه ها متغیر بوده است تا صاحبان حرفه های گوناگون به راحتی بتوانند در محل کسب و کار خود، فعالیت داشته باشند.
حاکمیت ریتم و وزن و وحدت و تنوع و مظاهر زیبایی شناسانه: اگر در معماری بازارهای قدیمی دقت کنیم متوجه می شویم که نمای کلی بازار دارای ریتمی هماهنگ و متعادل است. مغازه ها و حجره های یکدست، با سر درهای یک شکل و تزیین شده با آجر و سنگ و... چشم را نوازش می دهند و حس زیبایی شناسانه انسان را برمی انگیزد.
آدرس مرکز فروش کارخانه آجر وسفال: اتوبان معلم( اصفهان - شاهین شهر) بعد از پل هوایی گز به سمت اصفهان اولین فرعی
مدیرعامل: 09133128506 -09140326803(آقای نیرومند)
تماس جهت هماهنگی: 09925431742 ( خانم باقری )
تلفن کارخانه : 03145711350